Tan Sri Azman Hashim


Y Bhg Tan Sri Azman Hashim, Malaysia, berumur 71, telah dilantik ke Lembaga AMMB Holdings Berhad pada 15 Ogos 1991 dan telah menjadi Pengerusi Syarikat sejak tahun 1991. Beliau adalah Pengarah Bukan Bebas Bukan Pengerusi Eksekutif Syarikat. Beliau merupakan ahli Kumpulan Syarikat Jawatankuasa Pencalonan dan Kumpulan Jawatankuasa Imbuhan. Beliau juga merupakan Pengerusi Lembaga beberapa anak syarikat, iaitu AmInvestment Group Berhad, AMFB Holdings Berhad, AmBank (M) Berhad, AmInvestment Bank Berhad, AmIslamic Bank Berhad, AmProperty Trust Management Berhad, AmG Insurance Berhad dan AmLife Insurance Berhad.

Tan Sri Azman, Akauntan Berkanun ("FCPA"), Fellow Institute of Akauntan Bertauliah dan Ahli Fellow Institut Setiausaha Berkanun dan Pentadbir, telah dalam perbankan industri sejak tahun 1960 apabila beliau menyertai Bank Negara Malaysia dan berkhidmat di sana sehingga 1964. Beliau yang diamalkan sebagai satu Chartered Akauntan di Azman Wong Salleh & Co dari 1964 untuk 1971. Beliau kemudiannya menyertai Lembaga Malayan Banking Berhad dari 1966 sehingga tahun 1980 dan Eksekutif Pengarah dari tahun 1971 sehingga tahun 1980. Beliau telah Pengerusi Eksekutif Kwong Yik Bank Berhad, sebuah anak syarikat Malaya Banking Berhad, dari tahun 1980 sehingga bulan April 1982 apabila beliau memperoleh AmInvestment Bank Berhad.

Tan Sri Azman Eksekutif Pengerusi Amcorp Group Berhad dan RCE Capital Berhad, dan Pengerusi Malaysia South-South Corporation Berhad, MCM Technologies Berhad, Perbankan Islam dan Kewangan Institut Malaysia Sdn Bhd dan Institut Bank-bank Malaysia. Beliau berkhidmat sebagai ahli di atas Lembaga Pembangunan MasMelayu Berhad dan Asian Institute Finance Berhad. Tan Sri Azman juga terlibat dalam beberapa amal organisasi sebagai Pengerusi AmGroup Foundation, ECM Libra Foundation dan Kepimpinan Perdana Foundation, dan Pemegang Amanah bagi Yayasan Azman Hashim, Yayasan Perpaduan Nasional, Yayasan Hati Malaysia, Yayasan Tuanku Najihah, Yayasan Canselor Universiti Terbuka Malaysia dan Yayasan Wakaf Malaysia.

Tan Sri Azman adalah Pengerusi Perbankan Pelaburan Malaysia Persatuan dan Produktiviti Malaysia Perbadanan. Beliau adalah Pengerusi Emeritus Pacific Majlis Ekonomi Lembangan ("PBEC") Antarabangsa dan Pengerusi Bersama Malaysia - Persidangan Meja Bulat Singapura. Beliau Presiden Malaysia South-South Persatuan, Ekonomi Malaysia-Jepun Persatuan, Penjara FRIENDS Malaysia Club dan Pergerakan Negara Berkecuali. ("NAM") Business Council, dan Bendahari Malaysia-Australia Foundation. Beliau adalah ahli Perniagaan APEC Majlis Penasihat Perniagaan Asia Timur Majlis, Suruhanjaya Trilateral (Asia-Kumpulan Pacifi c), dan Malaysia-British Majlis Perniagaan Malaysia-China, dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Ekonomi dan Sosial Suruhanjaya untuk Asia dan Pacific ("UNESCAP") Majlis Penasihat Perniagaan.

Beliau juga merupakan Ketua ASEAN Japanese yang Mesyuarat Perniagaan (Malaysia Jawatankuasa, Keizai Doyukai) dan Lembaga Penasihat AIM Pusat Tanggungjawab Sosial Korporat. Beliau adalah Pro-Canselor Terbuka University of Malaysia, ahli Governing Body Produktiviti Asia Organisasi dan Antarabangsa Panel Penasihat Bank Negara Malaysia Antarabangsa Pusat Pendidikan dalam Kewangan Islam ("INCEIF").

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

Comments are closed.