Tengku Farith Rithauddeen


Aura Tengku Farith Rithauddeen atau lebih dikenali sebagai TF di kalangan kakitangan SKALI jelas dipamerkan pada tanggangjawab beliau dalam wawasan strategik, pengurusan dan kepimpinan SKALI. Pada tahun 2002, Farith telah dipilih sebagai salah satu daripada 100 Pemimpin Global for Tomorrow (GLT) oleh Forum Ekonomi Dunia, Davos Switzerland. Pada tahun 2004, beliau adalah penerima pertama anugerah Usahawan Muda oleh Dewan Perniagaan Melayu Perdagangan, Malaysia dan pada tahun 2006 telah dianugerahkan Fellowship Eisenhower berprestij bagi tahun 2007 oleh Yayasan Eisenhower, Amerika Syarikat.

Pengamalan konsep terbuka dan amalan pengurusan dari bawah ke atas, beliau mempunyai lebih daripada 13 tahun pengalaman pengurusan dan perniagaan. Farith adalah bertanggungjawab untuk memacu pertumbuhan syarikat. Setelah menjainkan hubungan yang baik dengan penyumbang modal dan pihak berkuasa, Farith; Penasihat Venture 2001, menggalakkan model perniagaan yang inovatif dan berjaya di kalangan rakyat Malaysia.

Farith adalah Presiden, Pasukan Teknousahawan Persatuan Malaysia dari 2004 hingga 2007. Pasukan telah dibentuk oleh sekumpulan Teknousahawan Malaysia bagi membantu dalam pembangunan Ekonomi Digital di Malaysia. Beliau juga merupakan pengasas bersama dan penasihat semasa Forum Usahawan Baru (TUB) yang antara lain yang diadakan untuk menggalakkan pembangunan usahawan Bumiputera ICT atau Teknousahawan. Beliau merupakan perantara antara sektor awam dan swasta yang memberi fokus terutamanya kepada Industri dan pembangunan Netpreneur di Malaysia.

Farith memperolehi Ijazah Sarjana Sastera dalam bidang Ekonomi dari Universiti Carleton di Ottawa, Kanada pada tahun 1992. Kerjayanya bermula dengan Commerce International Merchant Bankers (CIMB) di bahagian kewangan korporat. Beliau adalah ahli pasukan utama dalam Kewangan Korporat dan bahagian Pasaran Modal. Beliau mempunyai pengetahuan luas tentang penyusunan semula korporat, pembiayaan korporat dan re-engineering kewangan. Sepanjang kerjayanya di CIMB, Farith meluaskan jaringan hubungan dengan bank-bank pelaburan, ramai penganalisis, penyelidik, penyumbang modal dan pelabur-pelabur swasta, dan telah terlibat dalam khidmat nasihat korporat untuk Pelabuhan Pulau Pinang, agensi-agensi di bawah Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan KPJ Healthcare Bhd.

Beliau kemudian berpindah ke Road Builder (M) Holdings Berhad dan bertanggungjawab bagi pembangunan perniagaan dalam projek-projek infrastruktur dan hartanah. Di syarikat tersebut, beliau memainkan peranan penting dalam mendapatkan pelbagai projek-projek penswastaan ​​yang berhubungan dengan harta benda dan infrastruktur.

Sebelum menyertai SKALI sebagai Presiden, Farith mengetuai satu pasukan untuk memulihkan syarikat pembuatan tempatan yang terlibat dalam industri bahan binaan. Selama empat tahun sebagai Ketua Pegawai Eksekutif syarikat ini, beliau telah memperoleh pengalaman yang berharga dalam mengurus selia perjalanan operasi dua buah kilang yang mempunyai pekerja seramai 160 orang.

Di SKALI, beliau juga memainkan peranan penting dalam penubuhan bahagian baru SKALI dan program yang dipanggil SNAP atau SKALI usahawan Internet Program ekzos. SNAP merupakan inisiatif untuk usahawan Internet Asia bertujuan memanfaatkan pengalaman, kepakaran, sumber dan rangkaian perniagaan. SNAP mencipta dan menambah nilai selanjutnya bagi pelabur, usahawan Internet dan masyarakat secara umum dengan berkongsi ilmu pengetahuan dan meluaskan jangkauan peluang Internet.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

Comments are closed.